Online Trends.

29/09/2010 at 03:02 1 comment

Mijn opleiding Digitale Marketing & Communicatie is gisteren eindelijk begonnen. Deze postgraduaat werkt vooral met gastdocenten en de gastdocent van vandaag was Bart De Waelezaakvoerder van netlash.com en social media bureau talkingheads.be.

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb nog nooit zo goed kunnen opletten tijdens een les als vandaag. Meestal zijn mijn gedachten na een half uurtje (of soms korter) al weggedwaald, maar deze keer heb ik (zo goed als) elk woord kunnen opvangen. Voornamelijk omdat de presentatie ging over iets wat me echt interesseert, namelijk online trends, maar ook omdat Bart duidelijk weet waarover hij praat. Hij somde niet gewoon 10 belangrijke online trends op, maar zag er ook een toekomst in en vertelde enthousiast over manieren hoe deze trends in de toekomst zouden toegepast kunnen worden. Zoals online handel met Facebook credits, files voorspellen via twitterende auto’s en gepersonaliseerde online filmsuggesties van Kinepolis.

Je kan de presentatie op slideshare bekijken, maar ik zal hier ook even de 10 online trends (van 2010) neertypen:

1) Social – the urge to (re)connect with people and share things with them, to feel connected;

2) Mobile – share things where and whenever you want;

3) Touch – the rise of new interfaces (for example: iPad, Microsoft Xbox Kinect, …);

4) Location – sharing to everyone where you are and where you’ve been to;

5) Games – perfect pastime when you’re bored. You can easily get addicted to one (or more) of those (for example: FarmVille);

6) Virtual goods – buying virual goods with real money (for example: different goods for Zynga games);

7) Internet of things – objects that become aware of their location and send their status out to the world (for example: a tweeting plant);

8) Enterprise 2.0 – using the web 2.0 in a company, for example to deal with a certain problem or to find certain people;

9) Realtime – to optain information about what happens right now, knowing things before you read it in the newspaper or see it on television;

10) Cloud – to have internet “in the cloud”, having access everywhere in the world.

Persoonlijk denk ik dat ‘the urge to share’ vooral gaat groeien als trend, omdat bijvoorbeeld steeds meer mensen professionele digitale camera’s aan het kopen zijn om betere foto’s op social media sites zoals Facebook, Tumblr en Flickr te delen. Ook worden blogs ineens weer massaal aangemaakt (waarvan ik zelf een voorbeeld ben) om, inderdaad, belevenissen en informatie te delen. En de groeiende trend Mobile zorgt ervoor dat het delen nog makkelijker en frequenter kan gedaan worden. Maar naar mijn mening is dus vooral ‘Social’ is de belangrijkste trend van vandaag. En in de toekomst.

Entry filed under: Dutch articles.

Facebook down… Did you know?

1 Comment Add your own

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Follow on Twitter

Show me some (blog) lovin!

bloglovin

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 23 other followers


