Het Limburggevoel op Facebook.

09/11/2010 at 23:40 Leave a comment

Vandaag haalde mijn gastdocent Pieter Baert – strategist bij Prophets – een paar voorbeelden van het Limburggevoel aan. Als trotse inwoner van Herk-de-Stad (een stad die vooral bekend staat om haar festival Rock Herk), ken ik dat Limburggevoel maar al te goed. Dat er op dat Limburggevoel kan ingespeeld worden, heeft Facebook precies ook al door. Vorige week las ik namelijk in de krant (ok betrapt, in Het Belang Van Limburg) dat Facebook nu ook in het Limburgs vertaald kan worden. En dat moest ik zeker eens uitproberen!

Het wordt me al meteen duidelijk dat ik geen rasechte Limburger ben. De woorden ‘sjiek’ (= i like), ‘berichte’ en ‘evenemente’ zeg ik nog net wel, misschien dat ik zelfs ooit het woord ‘gezèt’ (= wall) heb uitgesproken, maar daar blijft het toch bij. Voor de rest hebben mijn ouders mij precies toch nog redelijk goed AN aangeleerd. Of het kan er ook wel mee te maken hebben dat ik dicht tegen de grens van Vlaams-Brabant woon en zelfs al zo’n 4 jaar door de week in Leuven gesetteld ben.

Toch versta ik de vertaling wel en kan ik me maar al te goed voorstellen dat de woorden ‘commentoar geive’, ‘loar noa al’, ‘alles bekieke’, ‘paginoa vjierstel’, ‘deile’, ‘toes’ (= home), ‘verjoardoag’, ‘webstek’, ‘just gedoan’, ‘menute geleje’ en ‘moak a profil paske’ gebruikt worden in het Limburgs dialect. Voor de rest bleef mijn Facebook pagina grotendeels in het Engels. En daar ga’k het toch maar bij houden…

Entry filed under: English articles, Facebook, Social Media.

Mobile blogging. Online Wildcard.

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Follow on Twitter

Show me some (blog) lovin!

bloglovin

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 23 other followers


